Conceptul de stres biologic a fost introdus pe la sfârșitul anilor ′50 de către Hans Hugo Bruno Selye, biochimist canadian de origine austro-ungară, și este definit ca fiind un ansamblu de reacții ale organismului uman față de acțiunea externă a unor agenți fizici, psihici, chimici, biologici, care generează modificări morfo-funcționale ale organismului. Căutăm permanent să ne adaptăm mediului în care trăim pentru a păstra integritatea organismului, mereu amenințat de toate tipurile de surse de stres. Stresul apare atunci când echilibrul dintre noi și mediul în care trăim sau lucrăm este perturbat ireversibil, când ceea ce putem noi oferi e departe de cerințele mediului, într-un dezechilibru intens.
Managementul stresului este modul în care încercăm să gestionăm eficient situațiile care pot conduce sau au condus deja la apariția stresului. Rolul managementului stresului este acela de preveni apariția stresului în viața de zi cu zi, dar și de a înlătura sau diminua efectele negative ale stresului deja instalat, asupra vieții, și astfel, de a o îmbunătăți.
Managementul stresului propune eliberarea de stres - stress relief - pentru a trăi o viață de calitate și cu cât mai puține situații stresante. Deoarece situațiile de stres sunt trăite diferit de fiecare individ, și strategiile de combatere trebuie să fie individualizate, pentru a se obține rezultatele dorite.
La orice job, la un moment dat, apare presiunea stresului legat de muncă. Orice loc de muncă poate avea elemente stresante, chiar dacă îți place ceea ce faci. Pe termen scurt, este posibil să ai presiuni pentru a respecta un deadline sau pentru a îndeplini o obligație provocatoare. Dar când stresul de lucru devine cronic, poate fi copleșitor și dăunător pentru sănătatea fizică și emoțională. Statisticile arată în mod constant că munca este citată ca o sursă semnificativă de stres de către majoritatea angajaților. Pentru că nu se pot întotdeauna evita tensiunile care apar la locul de muncă, se pot totuși lua măsuri pentru gestionarea stresului legat de muncă.
Există factori care sunt organic legați de creșterea stresului la locul de muncă:
• Salariile mici;
• Munca excesivă;
• Puținele oportunități de creștere sau avansare în ierarhia companiei;
• Munca care este anostă, plicticoasă și neprovocatoare;
• Lipsa sprijinului social;
• Nu se pot lua nici un fel de decizii legate de locul de muncă;
• Performanța la locul de muncă depinde de cerințe conflictuale și așteptări neclare.
Stresul legat de starea lucrurilor de la locul de muncă nu dispare odată cu îndreptarea spre casă, după terminarea programului, el persistând și putând provoca un inpact serios asupra sănătății și bunăstării. Un mediu stresant putând duce la apariția durerilor de cap, stomac, turburărilor de somn sau temperament și dificultăți de concentrare. Stresul cronic poate determina anxietate, insomnie, hipertensiune arterială și un sistem imunitar slăbit, poate contribui la apariția depresiei, obezități și a bolilor cardiace. Oamenii care suferă de stres excesiv se confruntă deseori cu moduri nesănătoase de trai, cum ar fi supraîncărcarea, consumul de alimente nesănătoase, fumatul sau/ și consumul de alcool.
• Identificarea factorilor de stres. Păstrează un jurnal pentru o săptămână sau două pentru a identifica care sunt situațiile ce creează cel mai mult stres și modul în care le răspunzi. Înregistrează-ți gândurile, sentimentele și informațiile despre mediu, inclusiv oamenii și circumstanțele implicate, starea fizică și modul în care ai reacționat. Aceasta te va ajuta să faci legătura între factorii ce îți provoacă stres și reacțiile pe care le ai față de aceștia.
• Dezvoltă răspunsuri sănătoase. Nu lupta împotriva stresului cu alimente fast-food sau alcool, fă alegeri sănătoase atunci când simți creșterea tensiunii. Orice formă de activitate fizică este benefică. Fă-ți timp pentru hobby-uri și activități preferate, asigură-te că ai lăsat timp suficient pentru lucrurile care îți fac plăcere. Obținerea unui somn de bună calitate este de asemenea importantă pentru o gestionare eficientă a stresului și pentru stress relief. Minimizează activitățile stimulante, cum ar fi utilizarea computerului și a televizorului, noaptea.
• Stabilește-ți limitele în viața profesională. Realizează că nu poți fi disponibil 24 de ore pe zi, fă o regulă de a nu verifica emailurile de acasă seara sau de a nu răspunde la telefon în timpul cinei. Deși oamenii vorbesc despre cât de mult se îmbină munca și viața de familie, crearea unor limite clare între aceste domenii poate reduce potențialul unui conflictul de muncă și crearea de stres.
• Păstrează-ți timp pentru reîncărcarea bateriilor. Pentru a evita efectele negative ale stresului cronologic și pentru a reveni la nivelul de pre-stres de funcționare este nevoie de timp de recuperare, de „oprirea” muncii după program, având perioade de timp când trebuie să nu te mai implici în activități legate de muncă și nici să nu te mai gândești la ea. Nu lăsa zilele de vacanță să se piardă. Atunci când este posibil, profită de timpul liber pentru a te relaxa și a te întoarce la muncă revigorant și gata să îți îndeplinești sarcinile cu brio. Când nu reușești să te relaxezi, oprește telefonul și concentrează-te pentru un timp asupra activităților non muncă.
• Învăța să te relaxezi. Tehnici precum meditația, exercițiile de respirație profundă, relaxarea progresivă a musculaturii, mindfulness, o stare în care observi în mod activ experiențele și gândurile actuale fără a le judeca, râsul sau imaginea unei scene cu atmosferă foarte relaxantă, sunt de ajutor pentru stress relief.
• Vorbește cu șefulla locul de muncă. Sănătatea angajaților este legată de productivitatea la locul de muncă, astfel încât șeful locului de muncă este dator să creeze un mediu de lucru care promovează bunăstarea angajaților. Într-o conversație deschisă, care nu este o prezentare a unei liste de plângeri, se poate crea un plan eficient de gestionare a stresorilor pe care i-ai identificat, astfel încât să îți poți efectua munca la cel mai înalt nivel. În timp ce unele părți ale planului pot fi proiectate pentru a te ajuta să îți îmbunătățești abilitățile în domenii precum managementul timpului, alte elemente ar putea include identificarea resurselor de bunăstare sponsorizate de angajator pentru obținerea resurselor necesare sau sprijinul colegilor în îmbogățirea activității, care să includă sarcini mai dificile sau mai semnificative sau pentru a face schimbări în spațiul fizic de lucru, pentru a-l face mai confortabil și pentru a reduce tensiunea.
• Caută sprijin. Acceptarea ajutorului de la prietenii de încredere și de la membrii familiei îți poate îmbunătăți capacitatea de a gestiona stresul. Angajatorul poate, de asemenea, să dispună de resurse de gestionare a stresului prin intermediul unui program de asistență pentru angajați, inclusiv informații online, consiliere disponibilă și trimitere către profesioniștii din domeniul sănătății mintale, dacă este necesar.
• Gândește pozitiv. A gândi pozitiv înseamnă a privi orice situaţie, astfel încât să minimalizăm cât mai mult aspectele negative şi să valorificăm aspectele pozitive.
Aplicarea acestor tehnici de stress relief poate duce la schimbări organizatorice ale locului de muncă, schmbări ce cu siguranță vor duce nu numai la diminuarea stresului dar și la creșterea productivității. Hai, la managementul stresului cu tine!
Invenția stiloului este un subiect dezbătut pe îndelete în mediul online și care stârnește dezbateri destul de aprinse între pasionații de instrumente de scris. Întrebarea este una foarte complexă și ne străduim în acest articol să facem lumină asupra acestui subiect.
Voi cum așteptați Iepurașul? Ați început pregătirile? În articolul nostru găsiți două idei de decorațiuni de Paște ce se fac foarte ușor, atât de ușor încât chiar și cei mici pot participa la realizarea lor!
Citeste mai multColoratul, una dintre cele mai populare activități recreative din ultima vreme, a câștigat foarte mulți adepți în rândul adulților mai ales pentru că este o metodă foarte eficientă de a combate stresul cotidian. Citește articolul nostru și învață cum să colorezi ca un profesionist.
Citeste mai mult