”Motivation is the fuel, necessary to keep the human engine running”. (Zig Ziglar) Alegerea drumului in viata inseamna sa intelegi bine unde vrei sa ajungi si ce te motiveaza pentru aceasta. Optam pentru anumite studii, pe care le terminam cu calificative maxime si le completam ulterior cu o multime de cursuri si diplomele aferente. Cu acest CV impresionant trecem cu brio de interviu si obtinem locul de munca mult visat si asteptat. Fericirea nu tine mult si lucrurile incep incet incet sa se schimbe, iar bucuria si implicarea pe care le aveam la inceput isi cam pierd din stralucire. Se intampla asa pentru ca in timp se pierde ceea ce te motiveaza, iar fiecare individ in parte are motivele lui pentru care lucreaza, si nu intodeauna ceea ce i se ofera se pliaza pe lista sa de asteptari.
Exista doua tipuri de motivatie:
• Motivatia intrinseca este reprezentata de universul interior care face sa performam mai ales pentru propriile nevoi, dorinte si aspiratii. Motivele care ne imping de la spate sa lucram sunt individuale, exact ca si personalitatea noastra.
• Motivatia extrinseca, motorul tuturor organizatiilor, se bazeaza pe principiile de pedeapsa si recompensa, de felul „nu asculti de mine te pedepsesc sau esti cuminte te recompensez”. Motivatia extrinseca este eficienta doar daca este exprimata intr-un procent mai scazut comparativ cu motivatia intrinseca.
Pentru profesiile care necesita o doza de creativitate si nu numai un set de activitati mecanice, motivatia intrinseca e strans legata de performanta organizationala. Cu cat managementul e centrat pe unicitatea angajatilor, pe convingerea ca liderul il invata pe angajat si in acelasi timp si angajatul il invata pe lider, adica o relatie simetrica in care fiecare este expert pe zona lui, cu atat organizatia prinde viata, si acest lucru se reflecta in cele din urma si in cifra de afaceri.
Banii sunt un criteriu initial de alegere al locului de munca, nefiind totusi un factor motivant pe termen lung. Nu pentru ca banii nu sunt importanti, ci pentru ca daca salariul pe care il primesti este unul care iti asigura nevoile si lifestyle-ul, vei trece automat la un alt factor motivant. Banii nu sunt un scop in sine.
Studiile statistice arata ca indiferent de grupa de varsta, plata reprezinta principalul motiv pentru a merge la munca. 50% din cei cu varsta cuprinsa intre 30 si 49 de ani aleg plata drept factorul cel mai important, in timp ce 54% din cei de 50 - 64 de ani opteaza pentru aceasta optiune, comparativ cu 45% din cei de 18 - 29 de ani.
Sondajele constata ca exista diferente foarte mici intre grupurile de varsta, in privinta celor care merg la munca pentru ca le place compania lor si sunt mandri de asta, dar ca procentul acestui atasament este indiscutabil scazut. Dintre cei cu varsta cuprinsa intre 30 si 49 de ani, 9% aleg aceasta optiune a atasamentului fata de companie, la fel ca cei de 50 - 64 de ani care 11% aleg aceasta optiune si cei de 18 – 29 de ani care sunt atasati de companie doar 12%
Angajatii care lucreaza la locuri de munca mai avansate din punct de vedere tehnologic nu sunt doar mai productivi, ci si mai motivati, au o satisfactie mai mare fata de locul de munca si raporteaza un sentiment general de bunastare. 97% considera ca locul lor de munca ar fi imbunatatit printr-o utilizare mai mare a tehnologiei, iar 64% au spus ca societatea lor va fi in urma concurentei daca noile tehnologii nu vor fi implementate.
Angajatii care lucreaza in locuri de munca unde tehnologiile noi sunt utilizate pe scara larga au o probabilitate mai mare de 51% sa fie pozitivi cu privire la echilibrul dintre viata profesionala si cea personala. Acesti angajati au 56% mai multe sanse sa fie motivati la locul de munca si cu 83% mai multe sanse sa laude viziunea companiei.
65% dintre acestia au cunoscut o dezvoltare profesionala si o crestere economica prin utilizarea tehnologiei avansate, 72% raportand o capacitate mai mare de a adopta noi abilitati de lucru la locul de munca.
Castigurile de productivitate au fost consemnate de 73% dintre respondenti, 71% dintre ei declarand ca vor saluta un loc de munca complet automatizat in urmatorii 5-10 ani, permitand organizatiilor sa construiasca medii de lucru mai inteligente si mai eficiente.
Companiile care sunt mai putin avansate din punct de vedere tehnologic sunt expuse riscului de a cadea in spatele concurentei si de a nu atrage talente de varf, sustine un nou studiu global. Biroul traditional este considerat de 64% din respondenti ca devenind curand caduc datorita progreselor tehnologice existente pe piata.
Natura termenului „loc de munca” se transforma, companiile incep sa realizeze ca spatiul eficient este centrat pe experienta si trebuie sa gazduiasca stiluri de lucru care sa cuprinda generatii si tipuri de personalitate, aceasta determina noi procese in care solutiile IT, sistemele de constructie si mobilierul interactioneaza armonios cu oamenii.
La nivel global 69% dintre respondenti au declarat ca intreprinderile lor au investit in tehnologii noi la locul de munca in ultimul an. In crestere este si interesul intr-o noua generatie de tehnologii, inclusiv instrumente inteligente de constructie care automatizeaza controlul temperaturii si iluminatul, avandu-se incredere ca tehnologia noua va avea ca rezultat un mediu de lucru mai eficient (56%), mai colaborativ (52%) si mai atragator (57%).
Studiile statistice au dezvaluit o prapastie clara intre performanta si sentimentul angajatilor de la locurile de munca cu tehnologii mai avansate si cele care folosesc tehnologia digitala intr-o masura mai mica, in ceea ce priveste securitatea datelor si a informatiilor. Desi angajatii au raportat niveluri mai ridicate de constientizare in ceea ce priveste securitatea informatica, 52% se gandesc deseori sau zilnic la securitate, acestia au recunoscut mai multe riscuri cu datele si dispozitivele companiei, 70% recunoscand comportamente riscante, cum ar fi partajarea parolelor si dispozitivelor.
25% din angajati s-au conectat la un Wi-Fi deschis nesigur in ultimele douasprezece luni, 20% au declarat ca folosesc aceeasi parola pentru mai multe aplicatii si conturi si 17% au acceptat ca scriu parole pentru a si le aminti.
In urma acestor constatari companiile trebuie sa se adapteze la utilizarea avantajelor noii tehnologii la locul de munca, reducand simultan riscurile de securitate, deplasarea dincolo de tehnologiile stabilite pentru a implementa noi instrumente, cum ar fi senzori inteligenti si aplicatii mobile personalizate, construirea de spatii de lucru colaborative. Companiile trebuie sa construiasca locul de munca cu securitatea ca parte integranta a designului, tinand cont de rolul erorilor umane, precum si de actorii rai. Pentru a obtine o securitate optima care se poate adapta la schimbari necunoscute, trebuie sa se tina seama de tehnologiile emergente in retele, cloud computing si invatarea automata.
In felul acesta locul de munca devine mai inteligent si, prin urmare, angajatii lucreaza mai inteligent.