Papetarie.ro foloseste cookies pentru a tine minte faptul ca v-ati logat pe site si pentru a va putea stoca produsele in cosul de cumparaturi. De asemenea acestea vor colecta statistici anonime, pentru a va oferi si livra functii avansate si continut personalizat de marketing.
Pentru a va putea bucura de intreaga experienta ca vizitator Papetarie.ro este necesar sa fiti de acord cu Politica de utilizare cookie-uri.
Despre noi Contact FAQ/Help
Tel: 0751 555 333 (L-V, orele 8-16:30) Email: comenzi@papetarie.ro
Blog Reduceri&Promotii

Arhivarea documentelor dintr-o companie: cât și cum trebuie să păstrezi documentele în arhivă


Orice persoană juridică din România are, conform legilor în vigoare, statutul de creator și deținător de documente și pe cale de consecință, obligația de a păstra documentele în bună stare, pe toată perioada prevăzută în lege. Perioada de păstrare a actelor contabile a fost modificată în 2023. Astfel Legea 36/2023, publicată în 11 ianuarie 2023 în Monitorul Oficial vine în sprijinul antreprenorilor români prin înjumătățirea perioadei de arhivare a actelor contabile. Concret, dacă până în anul 2023, perioada obligatorie era de 10 ani, începând din 2023 companiile au obligația de a păstra următoarele documente doar pentru o perioadă de 5 ani:

  • Notele de recepție și constatare diferențe;
  • Bonurile de consum;
  • Bonurile de consum colectiv;
  • Bonurile de predare/transfer/restituire;
  • Fișele de magazie;
  • Listele zilnice de alimente;
  • Dispozițiile de livrare;
  • Dispozițiile de plată;
  • Toate tipurile de liste de inventariere;
  • Toate chitanțele;
  • Borderourile de achiziție;
  • Deconturile pentru operațiuni în participație;
  • Ordinele de deplasare și deconturile de cheltuieli;
  • Notele e debitare-creditare;
  • Fișele de cont pentru diverse operațiuni;
  • Deciziile de imputare;
  • Registrele contabile și justificative pentru înregistrările realizate în contabilitate;
  • Registrele, rapoartele fiscale de închidere zilnică și memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice;
  • Statele de salarii.

Excepție fac documentele care atestă proveniența unor bunuri cu o durată de viață mai mare de 5 ani. În acest caz, documentele vor fi păstrate în arhivă până la sfârșitul duratei de viață utile a bunului respectiv.

 

În afara documentelor financiar-contabile menționate anterior, orice companie are în continuare obligația de a păstra anumite acte pe o perioadă există nedeterminată de timp. Astfel contractele de orice natură (de închiriere, împrumut, asigurare, utilități, prestri servicii, etc), brevetele, licențele, mărcile, Registrul Unic de Control, precum și Registrul de Evidență Fiscală, se vor păstra permanent în firmă.

Regulamentul de Ordine Interioară și Registrul de Evidență a Salariaților, precum și dosarele personale ale salariaților (pentru o perioadă de 50 ani) se vor păstra și ele în departamentele de Resurse Umane. 

Mai mult, legea prevede ca evidențele contabile și fiscale să fie păstrate la domiciliul fiscal al contribuabilului/ plătitorului, la sediul social al acestuia sau la sediile secundare. În cazul unui control, acesta trebuie să poată oferi organelor competente documentele solicitate. 

Însă dincolo de aspectul legal, arhiva unei companii este o sursă prețioasă de informații, oferind o vedere realistă asupra istoricul companiei și un punct solid de plecare pentru analize și previziuni. Crearea și mentenanța unei arhive presupune o metodologie strictă de păstrare și organizare a actelor și documentelor pentru a garanta integritatea și accesibilitatea lor.

Lista de produse de arhivare esențiale

 

Reguli de arhivare

Chiar și felul în care arhivezi documentele trebuie să urmeze anumite reguli. Astfel documentele fizice trebuie să fie ordonate cronologic în dosare, numerotate și șnuruite. Arhivarea documentelor trebuie să fie făcută într-un spațiu care să garanteze că acestea nu se vor degrada, sub nicio formă. Dacă alegi să păstrezi documentele în format digital, ține cont că acestea vor trebui listate în orice clipă, la cererea organelor competente. Astfel conform ORDIN Nr. 2634/2015 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile:

Arhivarea documentelor financiar-contabile în format hârtie se face în conformitate cu prevederile legale şi cu respectarea următoarelor reguli generale:   

 - documentele se grupează în dosare, numerotate şi şnuruite;   

 - gruparea documentelor în dosare se face cronologic şi sistematic, în cadrul fiecărui exerciţiu financiar la care se referă acestea. 

Dosarele astfel arhivate se păstrează în spaţii amenajate în acest scop, asigurate împotriva degradării, distrugerii sau sustragerii, dotate cu mijloace de prevenire a incendiilor.    Evidenţa documentelor în arhivă se ţine cu ajutorul Registrului de evidenţă, potrivit Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, în care sunt consemnate dosarele şi documentele intrate în arhivă, precum şi mişcarea acestora în decursul timpului.    

  1. Eliminarea din arhiva entităţii a documentelor financiar-contabile, al căror termen de păstrare prevăzut în prezentele norme a expirat, se face de către o comisie constituită potrivit procedurilor proprii ale entităţii. În această situaţie se întocmeşte un proces-verbal şi se consemnează scăderea documentelor eliminate din Registrul de evidenţă al arhivei.

 

Produse Asociate

Recomandari in cadrul acestui articol
 Fiset metalic cu 2 usi culisante 0.9 m IN STOC FURNIZOR Detalii Fiset metalic cu 2 usi culisante 0.9 m
2,35000 Lei / buc.
fara TVA: 1,94215 Lei
Adauga in cos
Cod  produs: AUS-005057
Back to Office -10%  Folie protectie documente A4 20 microni 100 folii/set Eficient In Stoc Detalii Folie protectie documente A4 20 microni 100 folii/set Eficie...
7,50 675 Lei / set
fara TVA: 558 Lei
Adauga in cos
Cod  produs: 104656
Detalii
000 Lei
fara TVA: 000 Lei
Cod  produs:
Back to Office -16%  Fiset metalic 3 sertare dosare suspendabile Pierre Henry gri In Stoc Detalii Fiset metalic 3 sertare dosare suspendabile Pierre Henry gri
1190,00 99960 Lei / buc.
fara TVA: 82612 Lei
Adauga in cos
Cod  produs: AUS-001788
Detalii
000 Lei
fara TVA: 000 Lei
Cod  produs:
 Dosar cu sina A4 - dosar plastic bleumarin STOC ZERO Detalii Dosar cu sina A4 - dosar plastic bleumarin
150 Lei / buc.
fara TVA: 124 Lei
Cod  produs: 102221
 Dosar carton A4 suspendabil cu protectie laterala Jalema albastru In Stoc Detalii Dosar carton A4 suspendabil cu protectie laterala Jalema alb...
950 Lei / buc.
fara TVA: 785 Lei
Adauga in cos
Cod  produs: 102281
 Cadru metalic 40 dosare suspendabile Durable Stoc Limitat Detalii Cadru metalic 40 dosare suspendabile Durable
29000 Lei / buc.
fara TVA: 23967 Lei
Adauga in cos
Cod  produs: AUS-002666
 Dosar carton A4 suspendabil cu protectie laterala Jalema verde In Stoc Detalii Dosar carton A4 suspendabil cu protectie laterala Jalema ver...
950 Lei / buc.
fara TVA: 785 Lei
Adauga in cos
Cod  produs: 102284

    Articole Similare

    5 moduri în care o tablă de plută te poate face mai organizat,  personal și profesional
    5 moduri în care o tablă de plută te poate face mai organizat, personal și profesional
    Citeste articolul
    Lampa pentru birou - alegerea smart în funcție de mediul de lucru
    Lampa pentru birou - alegerea smart în funcție de mediul de lucru
    Citeste articolul
    Mapa de conferință a micului antreprenor sau cum te pregătești pentru un eveniment de business
    Mapa de conferință a micului antreprenor sau cum te pregătești pentru un eveniment de business
    Citeste articolul
    10 obiecte de birotică pe care le poți transforma în cadouri pentru colegi
    10 obiecte de birotică pe care le poți transforma în cadouri pentru colegi
    Citeste articolul
    Mai bine în 2019: 19 principii cu care să începi anul
    Mai bine în 2019: 19 principii cu care să începi anul
    Citeste articolul