Fie ca il numesti cercetare de piata, sondaj de opinie sau cercetare de marketing, un studiu de piata reprezinta cea mai importanta modalitate de crestere a unei afaceri prin decizii strategice atent gandite.
Prin obiectivele sale, o astfel de analiza de cunoastere si prospectare a pietei ofera un avantaj deosebit fata de competitie si ajuta la lansarea, testarea sau imbunatatirea produselor si serviciilor oferite de un agent economic. In baza informatiile colectate, antreprenorii isi pot diminua riscurile de business si au sansa sa aplice o strategie de dezvoltare adecvata pietei, intr-un context foarte bine definit.
Un studiu de piata este un instrument deosebit de important pentru planificarea afacerii, avand ca scop colectarea informatiilor necesare pentru stabilirea profilului clientilor, pentru intelegerea schimbarilor survenite in piata in care doresti sa actionezi, dar iti poate oferi date importante cu privire la concurenta si la modul acesteia de a actiona. Un studiu de piata este un pas critic in activitatea de planificare, daca doresti sa incepi sau sa extinzi o afacere.
Piata in care o afacere actioneaza poate fi foarte dinamica. Schimbarile economice, modificarile demografice, legislative, intrarea unor noi jucatori pe piata, dar si comportamentul clientilor au impact direct asupra tuturor aspectelor afacerii si pot determina daca aceasta va avea sau nu succes.
Care este rolul studiului de piata?
Un studiu de piata realizat corect trebuie sa includa:
Studiul de piata iti ofera informatii despre comportamentul clientilor tai si al concurentei. Analizand rezultatele studiului de piata vei avea informatii importante despre locatia in care doresti sa-ti deschizi afacerea, vei stii cum sa-ti segmentezi clientela pe baza datelor demografice si sa ii intelegi comportamentul si nu in ultimul rand vei putea identifica unde au localizate afacerile competitorilor tai.
Un studiu de piata trebuie sa-ti ofere informatii vitale ca sa poti determina profilul pietei de interes. Un astfel de studiu de piata te va ajuta sa identifici numarul si dimensiunea producatorilor si a consumatorilor, modul in care informatia se poate raspandi pe piata, detalii despre reputatia unei companii sau a produselor sale, tipurile de bunuri sau servicii ce pot fi comercializate in aria respectiva, care este nevoia de pe piata pe care o rezolva produsul introdus si cat de mare este aceasta, care sunt clientii cu aceasta nevoie, cu ce difera respectiva solutie de ceilalti jucatori de pe piata sau care sunt rezultatele concurentei.
Un studiu de piata bine realizat va oferi toate detaliile legate de dorintele, nevoile si opiniile consumatorilor finali. In acest fel, vei putea sa cunosti clientii si poti stabili cum sa actionezi ca sa le oferi produsele si serviciile de care au nevoie. Cercetarea de piata poate determina nivelul de satisfactie al clientilor, fie ca te adresezi consumatorilor persoane juridice, fie ca iti indrepti atentia spre persoanele fizice.
Un studiu de piata este deosebit de util pentru a analiza concurenta din perspectiva clientilor, dar si din punctul de vedere al competitorilor. In orice domeniu se desfasoara activitatea economica si chiar daca strategia proprie de vanzare este unica, intotdeauna vor exista si alte firme care sa concureze pentru atragerea clientilor. Este important sa cunosti strategiile de marketing, obiectivele de business ori tarifele practicate de competitori pe piata pe care activezi. O cercetare amanuntita te poate ajuta sa intelegi dinamica si conditiile unei piete, sa identifici, din timp, riscuri si oportunitati ca sa te poti adapta si sa poti depasi cu succes o companie rivala.
Cercetarea intr-un studiu de piata trebuie sa includa politica de preturi a competitorilor, pentru ca sa poti determina corect intervalele de preturi pentru produsele si serviciile firmei tale. Totodata, astfel de informatii sunt necesare pentru ca firma sa-si poata stabili si discounturile pe care le pot oferi partenerilor de afaceri si clientilor.
Evaluarea potentialului pietei este cruciala in determinarea oportunitatilor care se regasesc pe respectiva piata. Un studiu de piata ce analizeaza detaliat o arie de interes furnizeaza informatii foarte importante despre ceea ce lipseste din piata, evolutia pe termen scurt, masura in care anumite produse sau servicii satisfac nevoile consumatorilor si modul in care pot fi imbunatatite anumite aspecte ori acoperite lipsurile.
Cunoasterea si prospectarea pietei este necesara pentru a intelege ce impact au asupra unei afaceri diferitele restrictii si limitari legislative, atat din tara cat si la nivel international. Tematica legislativa si modificarile survenite in economie sunt esentiale pentru ca o firma sa-si poata planifica si modifica preturile, numarul angajatilor sau stocurile.
Orice firma trebuie sa cunoasca date legate de eficienta anumitor canale media pe care aceasta intentioneaza sa le foloseasca in campaniile publicitare. Prin urmare, dintr-un studiu de piata corect efectuat, nu trebuie sa lipseasca astfel de date care ajuta la crearea mesajului de promovare si stabilirea publicului vizat.
Instrumente esentiale pentru realizarea unui studiu de piata
Internetul ne ofera azi instrumente utilizate in studiul pietei eficiente si economice. Aceste instrumente au permis tuturor sa aiba acces la noi modalitati de evaluare pentru a face un studiu de piata online:
SEMrush are mai mult de 40 de instrumente ce permit audituri SEO si SEM foarte complete. Puteti analiza site-urile web ale concurentei, continutul, cuvintele cheie, etc. Este ideal sa poti analiza propriul site web, pozitia in care apare in cautari, gasirea de cuvinte cheie cu cel mai mare potential, evolutia si traiectoria site-ului web si nise posibile de piata.
Google Trends ne ofera un instrument gratuit pentru a masura fluxul unui anumit cuvant cheie in timp. Poate fi folosit pentru a compara mai multe cuvinte dar si pentru a cauta tendinte de cautare.
Planificatorul de cuvinte cheie Google ofera cele mai cautate cuvinte cheie si le poate alege pe cele pe care utilizatorii tind sa le caute. Vom sugera cuvinte cheie cu o performanta buna in campaniile publicitare.
Google Analitics este dintre acele instrumente utilizate in studiul pietei ce da o multime de statistici pentru a determina ce fac utilizatorii, ce pagini viziteaza mai frecvent, cat timp stau acolo, etc.
Socializare este dintre acele instrumente utilizate in studiul pietei ce permit sa stabilim nivelul mentiunilor sau importanta termenului cautat, ca este negativ sau pozitiv.
Alexa ne permite sa estimam traficul unui site web, pozitia acestuia, precum si volumul de trafic.
Quicksprout este instrumentul ce permite sa analizati site-ul web, cel al concurentei, sa le comparati si sa va urmariti marca prin intermediul retelelor sociale.
Invenția stiloului este un subiect dezbătut pe îndelete în mediul online și care stârnește dezbateri destul de aprinse între pasionații de instrumente de scris. Întrebarea este una foarte complexă și ne străduim în acest articol să facem lumină asupra acestui subiect.
Voi cum așteptați Iepurașul? Ați început pregătirile? În articolul nostru găsiți două idei de decorațiuni de Paște ce se fac foarte ușor, atât de ușor încât chiar și cei mici pot participa la realizarea lor!
Citeste mai multColoratul, una dintre cele mai populare activități recreative din ultima vreme, a câștigat foarte mulți adepți în rândul adulților mai ales pentru că este o metodă foarte eficientă de a combate stresul cotidian. Citește articolul nostru și învață cum să colorezi ca un profesionist.
Citeste mai mult