Dezvoltarea personala este un act continuu de evaluare a obiectivelor si valorilor vietii si de construire a abilitatilor si calitatilor pentru a va atinge potentialul de dezvoltare profesionala. Aceste abilitati dobandite pot contribui la maturizarea si succesul personal, asigurandu-va satisfactie. Multi oameni isi consolideaza abilitatile de dezvoltare personala de-a lungul vietii pentru a isi imbunatatii calitatile si pentru a-si atinge obiectivele scontate. Consolidarea, inbunatatirea si dezvoltarea abilitatilor personale se poate face printr-o continua educatie, sfaturi primite de la un mentor, studiu individual si multe altele.
In continuare vom incerca sa descriem unele dintre cele mai importante abilitati de dezvoltare personala care va pot ajuta in efortul de a deveni mai capabili si mai increzatori.
Ce sunt abilitatile de dezvoltare personala?
Abilitatile de dezvoltare personala sunt calitati si abilitati care va ajuta sa va dezvoltati atat personal, cat si profesional. Cu alte cuvinte, acestea sunt abilitati care va ajuta sa va hraniti dezvoltarea personala. Intelegerea si imbunatatirea acestor abilitati va poate ajuta sa va maximizati potentialul. Acest proces este, de asemenea, cunoscut sub numele de auto-dezvoltare sau de crestere personala.
De ce sunt importante abilitatile de dezvoltare personala?
Abilitatile de dezvoltare personala sunt importante, deoarece va permit sa creati planuri strategice si tactice pentru cresterea personala si dezvoltare profesionala in vederea atingerii obiectivelor propuse. Poate fi util sa perfectionati abilitatile de dezvoltare personala, astfel incat sa le puteti lucra in mod natural in rutinele zilnice si sa le utilizati pentru:
- Atingerea obiectivelor personale si de cariera,
- Avansarea in cariera,
- Imbunatatirea specializarilor si talentelor deja dobandite,
- Gasirea implinirii si satisfactie personala.
Abilitatile de dezvoltare personala pot fi trasaturi sau calitati pe care le aveti deja nativ sau pe care le puteti castiga prin educatie si formare. Indivizii vor aprecia diferite abilitati de dezvoltare personala in functie de obiectivele pe care le au.
Comunicarea, organizarea, rezolvarea problemelor, increderea in sine, adaptabilitatea, integritatea, etica muncii sau calitatile de lider sunt doar cateva exemple de abilitati pe care oamenii le practica in mod obisnuit pentru a facilita cresterea personala.
Comunicarea include capacitatea de a vorbi, scrie si asculta. Cu aceste abilitati, puteti intelege ceea ce spun si simt altii si, de asemenea, va puteti transmite propriile idei si sentimente. Comunicatorii buni pot vorbi clar si cu incredere, folosind un ton pozitiv si adecvat pentru situatie.
Abilitatile interpersonale sunt comportamentele verbale si nonverbale dar si reactiile la interactiunile cu alte persoane, ele afecteaza capacitatea de a construi relatii si de a face impresii asupra altora in situatii sociale.
Abilitatile de organizare includ ordinea spatiilor fizice si digitale, precum si capacitatea de a planifica, programa si prioritiza, putand ajuta la economisirea timpului, la prevenirea comunicarilor gresite si la imbunatatirea eficientei.
Rezolvarea problemelor este abilitatea de a face fata situatiilor dificile sau surprinzatoare, ramanand calmi in fata obstacolelor si prin evaluarea optiunilor se va gasi cea mai buna solutie.
Increderea in sine este credinta in abilitatile, actiunile si deciziile personale, avand sansa de a urmari obiective ambitioase si a avea sansa de a crede ca puteti reusi.
Adaptabilitatea este abilitatea de adaptare rapida si usoara la un mediu nou.
Integritatea inseamna a face ceea ce este corect si a spune adevarul chiar daca acest lucru prezinta provocari. Integritatea poate duce la o buna reputatie si oportunitati de avansare.
Etica muncii include nu numai munca grea, ci si fiabilitatea, responsabilitatea, calitatea, determinarea si disciplina dar si productivitatea si o atitudine pozitiva.
Leadershipul este abilitatea de a ghida oamenii, de a-i motiva si ajuta sa atinga un obiectiv comun. Ei construiesc increderea si imbunatatesc moralul.
Ce abilitati trebuie imbunatatite pentru o cariera reusita
1. Invinge-ti temerile. Frica va poate impiedica sa cresteti si sa progresati. Daca va este frica de vorbitul in public, de exemplu, alaturati-va unui grup care ii ajuta pe oameni sa devina vorbitori publici mai buni. Daca va este frica sa va asumati riscuri, gasiti un mentor care va poate ajuta sa luati decizii bune si sa va construiti increderea de sine. Cresteti si invatati incercand lucruri pe care s-ar putea sa nu va simtiti confortabil sa le faceti. Daca sunteti timid, incercati sa incepeti o conversatie sau sa va prezentati persoanelor noi la o receptie sau atelier.
2. Citeste mai mult. Cititul va poate extinde cunostintele si vocabularul si va poate tine la curent, va poate stimula mintea si va poate imbunatati abilitatile de gandire critica. Incercati sa stabiliti un obiectiv pentru a citi cel putin un articol educational sau motivational pe zi sau o carte pe luna.
3. Invata mereu ceva nou. Aflati o abilitate sau un subiect nou, indiferent daca o faceti singur sau va inscrieti la un curs. De exemplu, este posibil sa participati la cursuri pentru a invata o alta limba, un nou program software sau sa scrieti creativ. Luati in considerare vizionarea unui webinar pe teme de dezvoltare profesionala, cum ar fi antreprenoriatul sau marketingul social media.
4. Cere feedback. Abordati un membru al familiei, un prieten, un coleg sau un manager si rugati-l sa va ofere un feedback cu privire la un proiect sau la o realizare recenta. Utilizati comentariile lor pozitive, precum si criticile constructive pentru a gasi modalitati de imbunatatire a materialului. Uneori este nevoie de o opinie exterioara, nepartinitoare pentru a obtine o perspectiva diferita.
5. Observa-i pe ceilalti. Urmariti si invatati de la oamenii care va inspira, cineva stiut, un membru al familiei sau o persoana publica. Identificati calitatile pe care le admirati si incercati sa le reproduceti.
6. Interactioneaza cu multe tipuri de oameni. Asa puteti invata idei noi si puteti intelege sa comunicati si sa lucrati cu diferite tipuri de personalitati,. puteti intalni oameni si puteti dezvolta relatii care v-ar putea ajuta in viitor, participati la conferinte si evenimente pe teme care va intereseaza.
7. Tine un jurnal. Scrieți intr-un jurnal in fiecare zi sau saptamana, va poate ajuta sa dobanditi constiinta de sine si sa reflectati asupra evenimentelor, deciziilor si conversatiilor recente. S-ar putea sa pastrati un jurnal privat scris de mana sau ati putea alege sa va impartasiti gandurile si experientele prin blogging. Utilizati aceasta procedura pentru a stabili si evalua obiectivele si progresul.
8. Mediteaza. Multi oameni mediteaza pentru a obtine claritate si constientizare si pentru a reduce stresul si anxietatea. Meditatia va poate ajuta sa va concentrati asupra dezvoltarii de sine si a obiectivelor intr-un mod sanatos, pozitiv si calm. Chiar si programarea unei pauze la locul de munca sau a unui timp linistit pentru sine va poate ajuta sa va relaxati si sa va concentrati.
9. Ia-ti un mentor. Daca aveti nevoie de ajutor pentru a identifica modalitati de a va construi abilitatile de auto-dezvoltare, discutati cu un mentor. Acest individ ar putea fi un manager, profesor, cineva pe care il admirati sau un mentor de dezvoltare personala profesionala.